Læs anmeldelse af nytårskoncerten 2014 i Kerteminde ugeavis", klik her

Årets hovedsolist operachef Jesper Buhl

Fagotsoloen "Der alte Brummbär" - Signe Andersen (fagot), Jesper Buhl (bjørn), Marianne Peter (bjørnedressør).

Foromtale af koncerten:

Nytårskoncert 19. januar 2014, nu igen med scene

Sidste år medvirkede der ved Hindsholm Musikforenings nytårskoncert i Kertemindehallen en så speciel person som tidligere fodboldlandstræner og desværre for nyligt afdøde Richard Møller Nielsen. Årsagen var heller ikke helt almindelig. Kommunale besparelser havde nemlig betydet, at der ikke kunne blive råd til at opstille en scene til orkesteret, som derfor måtte sidde på gulvet. Størstedelen af publikum kunne derfor ikke se orkesteret men måtte nøjes med udsigten til en lille bitte scene på 3 x 4 meter til solisterne.

Orkesteret ville ikke uden videre finde sig i sådan at få koncertarrangementet barberet, og her var det så, at Richard Møller Nielsen kom ind i billedet. I sin egenskab af ”højtstående person” som Kertemindes kirsebærminister blev han på kommunens vegne barberet for øjnene af publikum, medens orkesteret spillede Brahms’ Ungarsk Dans nr. 5. (Denne barberscene havde man tyvstjålet fra Chaplin-filmen ”Diktatoren”). Sådan fik man gjort lidt gengæld over for det kommunale ”overgreb”. Og sandelig: Denne lille happening bar frugt. Allerede i koncertens pause gav byens kulturudvalgsformand udtryk for, at man måtte se at få problemet med scenen løst, og i løbet af efteråret har man fundet en løsning, så orkesteret nu har fået tilsagn om, at den store scene igen vil være der til den kommende nytårskoncert, som finder sted søndag den 19. januar kl. 15. Til glæde ikke mindst for publikum.

Også i år har man fået en speciel person ”spændt for vognen” i forbindelse med nytårskoncerten. Tidligere valgmenighedspræst i Kerteminde Bjørn Krab-Johansen kan mere end sit fadervor, og han har til programmet og plakaten lavet en festlig tegning af koncertens hovedsolist operachef Jesper Buhl.

Forsalget af billetter sker som tidligere år i SuperBrugsen i Kerteminde og begynder allerede før jul, nemlig mandag den 16. december.

Her følger pressemeddelelsen for Nytårskoncerten 2014, hvor man kan læse om de enkelte numre, solisterne mm.:

Forskellige nye regler om brug af faciliteterne i Kertemindehallen gjorde, at det til Hindsholm Musikforenings nytårskoncert sidste år ikke var muligt at få stillet den sædvanlige scene op. Man måtte nøjes med en ganske lille scene til kor og solister, og orkesteret sad så på gulvet ved siden af i en slags ”orkestergrav”, så det kun kunne ses af publikum på de allerforreste tilskuerpladser. Noget der var utilfredsstillende for alle parter. Nu er der imidlertid ved velvillighed fra Kerteminde Kommune fundet en løsning, så den store scene igen bliver stillet op til glæde for publikum.

Koncerten finder sted søndag den 19. januar 2014 kl. 15 i Kertemindehallen. Traditionen tro spiller Hindsholm Musikforenings Orkester i samarbejde med Aarslev Symfoniorkester under ledelse af Henning Kjær. Kertemindes brassband Nenia i samarbejde med FDF-orkesteret fra Odense, der begge har Michael Thrane som dirigent, har sin egen afdeling ved koncerten, og endelig medvirker også koret Sine Nomine, der ledes af Claus Clausen.

Årets hovedsolist er en god bekendt af orkester og publikum. Operachef Jesper Buhl har allerede været nytårskoncertens solist 2 gange tidligere i den populære Kertemindetraditions 22 årige levetid - nemlig i 2000 og 2007. Jesper Buhl har tidligere vist, at han har mange andre talenter at underholde med end de rent sanglige, og også ved denne koncert vil der være et par festlige overraskelser.

På programmet står musik fra Bizets opera ”Carmen”, Kálmáns operette ”Grevinde Mariza”, Emil Reesens ”Farinelli”, Irving Berlins ”Annie Get Your Gun” og Gilbert og Sullivans ”H. M. S. Pinafore”. Desuden spiller symfoniorkesteret H. C. Lumbyes Dronning Louise Vals og fagotsoloen Der alte Brummbär, hvor solisten er Signe Andersen, der er studerende på musikkonservatoriet.

Blæserorkesterets afdeling rummer musik i flere forskellige stilarter: Toner fra Henrik VIII’s tid, James Bond –melodier, Darrol Barrys ”Freeliner” og Jim Croces ”Bad Leroy Brown”. Endelig markeres 400 året for oprettelsen af (det nu nedlagte) Fynske Livregiment med marchen ”Fast i nød”, komponeret til regimentets 350 års jubilæum i 1964.

Forsalget af billetter finder sted fra kiosken i SuperBrugsen, Kerteminde. Billetprisen er igen i år 120 kr., og børn i følge med voksne har gratis adgang til koncerten. Resterende billetter sælges ved indgangen på koncertdagen fra kl. 14.15.

Tilbage